الأكثر مشاهدة

بالفيديو| مصطفى حسني لـ المحبين: ابعد حبة تزيد محبة

"علماء النفس والتربية علمونا إن فيه بعض الصفات المذمومة هي في أصلها صفات جميلة لكنها زادت عن حدها، ونظرية هوفمان بتقول إن التهور والاندفاع قد يكون مصدره شجاعة زيادة، وإن البجاحة بتكون صراحة زيادة اتقالت مش في وقتها، والبطء والحسوكة بتكون بسبب تأني وبحث عن كمال مبالغ فيه، ومن أهم الصفات اللي ممكن تتحول لعبء شديد وهي الحب والإخلاص، ولو لم تغلف الحب بالخبرة والنضج يتحول إلى فوبيا التملك والحرص الزائد أو جلد الذات عند التقصير مع الحبيب، والحل إنك في الأول تطمن واللي ليك مش هيروح لغيرك، وتوقف عن المراقبة والضغط والأسئلة الخانقة، واللي عايز يعمل حاجة هيعملها مهما حلقت عليه، وأهم حاجة زي ما بيقول المثل المصري (ابعد حبة تزيد محبة)"، كان هذا ما قاله الداعية الإسلامي مصطفى حسني، خلال حلقة اليوم الأربعاء من برنامج "فكر"، المذاع على قناة النهار.
2017-07-05 08:02:36

آخبار ذات صله

تابعنا على الفيس بوك

التعليقات